سبک زندگی

همه چیز در رابطه با کفش و صندل طبی

آیا استفاده از کفی طبی برای همه لازم است؟

معمولا کفش های طبی در کارگاه های مخصوص کفش و صندل طبی و زیر نظر مهندس ارتوپدی فنی تولید می شوند.

شاید شما هم در اطرافیان خود افرادی را داشته باشید که مشکلاتی در ناحیه ی پا یا بخشی از پنجه ی پا دارند و یا دچار ناهنجاری و دفرمه شدن پا هستند و یا در برخی موارد افرادی که دچار قطع عضو شده اند؛ این افراد می توانند برای افزایش توانمندی خود از کفش و صندل های طبی مخصوص استفاده کنند تا آسیب بیشتری به پای آنها نرسد.

کفش ها و صندل هایی هم در بازار وجود دارند که نه به طور تخصصی اما با توجه به راحتی و عدم آسیب به پا و ستون فقرات افراد سالم تعبیه شده اند.می توان این کفش ها را کفش ها و صندل های طبی نوع دوم دانست و نه طبی تخصصی.کفش و صندل های طبی نوع دوم، گرچه به طور تخصصی طبی نیستند ولی با توجه به ساختار طبیعی پای سالم تولید شده اند.لذا این کفش و صندل ها صرفا برای افراد سالمی که دچار ناهنجاری و دفورمیتی های شدید نیستند قابل استفاده است.

چگونگی تولید کفی طبی

این روزها که بازار کسب آگاهی مردم از طریق رسانه ها داغ تر شده، در برخی کلینیک های ارتوپدی و فنی  و مراکز توانبخشی، در مرحله ی اول فرد معاینه می شود و حتی کف پای او اسکن می شود و سپس چگونگی راه رفتن او بررسی شده و با توجه به تشخیص متخصص، برای فرد کفی طبی مناسب او تجویز می شود.

در برخی کشور های پیشرفته نیز با استفاده از دستگاه هایی، نیرو و فشار کف پای فرد وقتی ایستاده و وقتی در حال حرکت است اندازه گیری و پردازش می شود. مدل انتشار فشار در کف پا به صورت نوار کف پا نشان داده می شود که با کمک آن، متخصص مربوطه می تواند با دقت و اطمینان بیشتری کفی متناسب برای شما را تجویز کند.

محصولات طبی شهرام طب

صندل طبی مردانه سالار سرمه ای

475,000 تومان
مدل سالار به دلیل داشتن کفی مناسب کف پا را به طور کامل پوشش داده و باعث می شود در هنگام حرکت گرد خاک بر روی پا نشیند. و به علت ساخت قوی مقاوم در برابر خیس شدن یا قرار دادن صندل در گرما می باشد و می تواند حالت خود را به طور کامل حفظ کرده و حس خوبی را هنگام حرکت به شما بدهد.

صندل طبی زنانه 1105مشکی

640,000 تومان
صندل طبی زنانه مدل ۱۱۰۵ در عین حال هم طبی می باشد هم شیک. این صندل با لژ پنج سانتی

صندل طبی مردانه سرشار مشکی

در صورت تمایل به خرید این محصول با ما تماس بگیرید
مدل سرشار دارای کفی پلی اورتان است و گارانتی 6 ماهه شهرام طب را دارا میباشد. داشتن زیره ای از جنس پلی اورتان باعث می شود اگر شما وزن بالایی دارید کف صندل نازک نشود و مدت طولانی شکل و ظاهر خود را حفظ کند.

کفش و صندل ها و کفی های طبی چه تاثیری بر دفورمگی ها دارند؟

دفورمگی های پا( بدشکلی) در اثر حوادث ناگهانی و یا بیماری ها یی به وجود می آید. و این بیماران دچار مسائل فراوانی در راه رفتن و زندگی روزمره شان روبرو می شوند.در کودکان و نوجوانان نیز استفاده از این کفش ها و صندل های طبی می تواند به اصلاح شدن و یا درمان آنها بیانجامد.

از چه سنی می توان کفش های طبی پوشید؟

از سنین کودکی نیاز است که کودکان را به کفش های مناسب و طبی عادت بدهیم، تا از ابتدا پایه ی محکمی در طرز راه رفتن او گذاشته باشیم.کودک در این سنین که دارای پاهای کوچک و معمولا تپل می باشد، باید کفشی با پاشنه ی سفت که ساقدار است بپوشد تا مچ پای او محافظت بشود و بتواند قدم های محکمی بردارد.

پزشکان متخصص در این زمینه بر این باورند که استفاده از کفی های طبی برای افرادی  که هنوز دچار دفورمیتی کامل پایشان نشده اند می تواند مفید باشد؛  برای مثال می توان به موارد پای طاقدیسی، انحراف پاشنه،صافی کف پا، و انحراف زانوها به طرفین اشاره کرد که احتمال بهبودی با استفاده از کفی های طبی، قبل از عود ناهنجاری، بسیار بالا تخمین زده می شود.البته در سنین بالاتر هم می توان به تاثیر مثبت کفی ها مخصوصا برای جلوگیری از عود مشکل امیدوار بود.

به طور کلی چه افرادی از کفی های طبی استفاده می کنند:

1.افرادی که داری ناهنجاری های متحرک می باشند( مثلا صافی کف پا کودکان)

2.افرادی که ناهنجاری هایی ثابت دارند؛ جهت کم کردن درد و کم کردن انتشار فشار .

3.افرادی که کف پاهای دردناکی دارند، برای کاهش درد شان( مثلا خارپاشنه و التهاب داشتن کیسه زلالی زیر پاشنه)

4.برای پیگیری کردن از تغییر شکل پاها. اگر بچه هایی که در سن 7 تا 12 سالگی هستند و کف پای آنها در حال شکل گرفتن است کفی های طبی استفاده کنند، تا آخر عمر احتمالا کف پای آنها استاندارد بماند.

علاوه بر این کفی های طبی برای خانم های بارداری که کف پای آنها  مخصوصا در روزهای پایان بارداری فشار زیادی را با خود حمل می کند، پیشنهاد می شود.

جهت مطالعه محتوای کفش و صندل بارداری روی کلیک کنید

اهمیت و کاربرد کفی طبی

اصلاح انواع ناهنجاری هایی که در بدن وجود دارد وظیفه ی کفی های طبی می باشد. این کفی های طبی علاوه بر اینکه در جهت تصحیح صافی کف پا بسیار حمایت کننده هستند به راحت تر ایستادن، راحت تر راه رفتن و راحت تر دویدن نیز کمک می کنند.

کار کرد این کفی های طبی به این صورت است که با اغییر زاویه ای که ببه پا آسیب زده می شود، پاها کمتر آسیب ببینند.

همانطور که میدانید از بدو کودکی لایه نرم و نازکی در کف پای همه انسان ها وجود دارد که باعث می شود ضربه هایی که به پا وارد می شوند را ملایم تر کرده و در کل پا پخش کنند؛ خبر بد این است که این لایه ی نرم و نازک کف پا، با بالا رفتن سن ما کاهش پیدا می کند و تحلیل می رود و لذا اثر آن بسیار کاهش پیدا می کند.

کفی های طبی از چه جنسی هستند و شکل آنها چطور است؟

کفی های طبی 3 نوع جنس دارند؛ کفی هایی نرم، کفی هایی نیمه سخت و کفی هایی که سخت هستند.

کفی ها از نظر شکل و ساختارشان هم انواعی دارند؛ کفی های حمایت کننده قوس طولی، کفی هایی با پدی برای صافی قوس عرضی پا و درد استخوان کف پایی.کفی هایی با بالابر پاشنه(برای بلند کردن افرادی که از قد کوتاه شاکی هستند)

کفی هایی که مواج هستند بیشتر برای رفع خستگی پا استفاده می شوند و استفاده ی درمانی ندارند. ولی کفی های طبی دیگر بر اساس نوع عارضه ای که با آن روبرو هستند استفاده می شوند.

کفی طبی هایی که مواج نیستند نمی توانند به رفع خستگی ما کمک چندانی داشته باشند و جذب شوک هم نخواهند داشت؛ ولی کفی های مواج، برای حمایت از پا، اصلاح ناهنجاری ها و صافی کف پا کاربرد خاصی ندارند.

دو نوع کفی مواج وجود دارد؛ کفی مواج عمومی و کفی مواج طبی که برای پاهای خاص مفید است.کفی های مواج عمومی به پمپاژ خون در رگ ها و تقسیم شدن وزن بدن در کف پا و جذب شوک های وارده به بدن کمک می کند.

کفی های طبی تخصصی برای 3 دسته از افراد توصیه می شود؛ دسته ی اول افرادی هستند که خارپاشنه دارند که این افراد وقتی پیاده روی می کنند و راه می روند در پاشنه ی پای خودشان درد احساس می کنند و یا اینکه در قوس طولی پای خود دچار مشکل هستند.کفی های طبی همچنین در بخش علمی ارتوپدی و توانبخشی هم کاربردهای فراوان دارند.

در کفش های تیز، با کوچکترین ضربه، به کمر فشار وارد می شود.این در حالی است که در کفش های گرد، ضربه ها گرفته می شود.

اگر به دنبال خرید کفش مناسب برای خود هستید، بهتر است کفشی انتخاب کنید که دارای پاشنه و پنجه ی گرد باشد تا فشار را کم کند و از در هنگم پیاده روی انرژی زیادی را نگیرد. استفاده از یک کفی طبی مناسب در کفش تان باعث می شود احساس کنید که خسته نشده اید و همچنین با غلتیدن پای تان بر روی کفی مواج کف پای شما استراحت کند.

آیا می توانیم کفی های طبی را در هر کفشی امتحان کنیم؟

کفشی که خریده اید و می خواهید از کفی طبی در آن استفاده کنید باید دارای شرایط مخصوصی باشد.همانطور که خودتان نیز اطلاع دارید کفش هایی که در دنیای امروز تولید می شود گرچه به روز هستند اما در خیلی از موارد تولید کنندگان به دنبال تولید جنس ارزان هستند.معمولا کفش های تولید شده فضای متناسبی برای انداختن کفی طبی در آنها ندارند و شاید تجربه کرده باشید که کفی طبی از کفشی که سایز پای شماست بیرون می زند و یا بیش از حد کفش شما را تنگ می کند.لذا نیاز است که کفش شما با اصول تخصصی ارتوپدی ساخته شده باشد و همچنین به طور صنعتی قالب طبی آن تولید بشود و در کفش شما تعبیه شود.

اصول مراقبت از کفش طبی چیست؟

این روزها با افزایش قیمت مواد تولیدی اولیه، روز به روز قیمت کفش هایی که تولید می شود بالا می رود و همچنین زمان لازم برای تولید و ساخت بیشتر می شود؛ در نتیجه نیاز است که برای اینکه بتوانید بهینه خرید کنید و به سختی زیاد نیفتید، به نحو احسن از کفش ها و کفی های خود مراقبت کنید. از خطوط ذیل به چند نکته درباره محافظت از کفش و کفی می پردازیم:

1.سعی کنید هفته ای دو بار کفش خود را واکس بزنید.

2.اگر کفش چرم طبیعی خریداری کرده اید به شستن آن فکر نکنید.

3.معمولا کفش های طبی ساق و بند دارند، پس بهتر است با دقت بیشتر بند های آنرا باز کنید تا به خود کفش فشار بیش از حدی وارد نکنید.

  1. پوشیدن مکرر کفش ها باعث می شود در آنها ساییدگی ایجاد شود پس بهتر است هر سه ماه یکبار جهت اصلاح کفش های خودتان به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

نکته: همان طور که در جریان هستید در دنیای امروزی تعداد بیماران دارای دیابت بیشتر و بیشتر می شود.این افراد نیاز است که در کنار درمان های دیگر، به شدت به سلامت پای خود توجه داشته باشند تا خدای ناکرده دچار قطع عضو نشوند.لذا توصیه می شود این عزیزان حتما از کفش مناسب و کفی طبی مناسب پای خودشان که توسط متخصص قالب گیری و ساخته شده است استفاده نمایند.

 

بازگشت به لیست