تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن

تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن - شهرام طب

دشوار هستش که باور کنین زمانی انسان ها پابرهنه و بدون توجه به شرایط زمین و آب و هوا راه میرفته و میدویدن. اما امروزه در عصر مدرن، همه چیز به طرز عجیبی به مُد روز وصل شدن؛ کمتر خانمی رو میشه دید که از کفش پاشنه بلند بدش بیاد و یا کمتر مردی رو میشناسیم که عاشق کفش رسمی نباشه. چه در گذشته که انسان ها کفش به پا نداشتن و چه در عصر اکنون، وجه مشترک هر دوی این دوران ها، به خطر افتادن سلامت بدن و پاها هستش! سؤالی که در این ارتباط پیش میاد اینکه: «تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن چقدره؟» برای پاسخ با مقاله دیگری از شهرام طب همراه باشین.

 

بین کفش، پا و کُل بدن چه رابطه ای وجود داره؟

آیا میدونین که یه فرد، متوسط ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ قدم در روز برمیداره؟ پاهای ما کارگران بدنمون هستن و بر نحوه و کیفیت فعالیت های ما تأثیر میزارن. اما ما اغلب متوجه اهمیت مراقبت از پاهامون نمیشیم. در حقیقت، اونچه که شما به پا میکنین، میتونه بر سلامت و وضعیت کلی بدنتون تأثیر بزاره. به طور کلی، کفش ها نقش مهمی در هماهنگی بقیه بدن دارن.

بسیاری از مردم تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن و ارتباط اونا رو خوب درک نمیکنن. این فقط خانم هایی نیستن که کش پاشنه بلند میپوشن، بلکه این موضوع شامل همه افراد نیز میشه. افزایش ارتفاع در پاشنه کفش باعث میشه مرکز ثقل بدن به جلو بره و فرد رو مجبور کنه به لگن خودش فشار بیاره تا بتونه هم به درستی راه بره و هم تعادلش رو حفظ کنه.

اگر کفش از پاهای شما پشتیانی نکنه، انگار از کل بدنتان حمایت نکرده. هر فرد نسبت به نوع صدمه ای که از کفش میبینه، متفاوت از هر دیگری هستش. فردی ممکنه از زانو احساس درد کنه، فرد دیگری دچار کمر درد میشه. در این مورد اونچه خیلی مهم، میزان تنشی هست که از کفش به پا و سپس بدن منتقل میشه. انسان با هر باری که پایش را در هنگام راه رفتن بر روی زمین میزاره، فشاری را از سوی زمین به بدن خودش منتقل میکنه. چیزی که در یه کفش مناسب مهمه اینکه اون بتونه این فشار رو جذب کنه و او به قسمت های دیگه بدن منتقل نکنه!

تاثیر کفش بر سلامتپا و بدن رو میشه در راه رفتن بررسی کرد؛ در هنگام راه رفتن نیروی وارده از زمین ابتدا به مچ پا وارد میشه و بعد از مدت کوتاهی زانو، باسن و کمر را تحت شعاع قرار میده. به عبارتی راه رفتن از یکسری توالی تشکیل شده که از قوزک پا شروع میشه و کمر ختم میشه. پوشیدن کفش نامناسب باعث بدن در هنگام راه رفتن کار خودشون رو انجان نده. حتی این مورد رو میشه در دویدن هم ارزیابی کرد، در دویدن نخست پاها در قیمت وسط (گودی پا) زمین رو لمس میکنه، سپس تنش به مچ و دیگر اعضا منتقل میشه.

تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن چقدره؟ - شهرام طب

 

تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن چقدره؟

 

اگر کفش نامناسب بپوشین، مشکلات کوتاه مدت میتونن به مسائل بلند مدت تبدیل بشن. این مورد میتونه براتون پیامدهای ذهنی، عاطفی و جسمی بسیاری داشته باشه. در زیر به تفصیل در مورد مشکلات کوتاه و بلند مدت پوشیدن کفش های نامناسب صحبت میکنیم:

تاثیر کوتاه مدت کفش بر سلامت پا و بدن

کفش های ناسازگار به سرعت میتونن باعث آسیب به پاهای شون. برخی از شایع ترین مشکلات عبارتند از:

میخچه پا

میخچه (Corn) یک برجستگی از پوست سخت و مرده هستش که مانند یه مفصل روی برجستگی استخوانی رخ میده. این مشکل غالباً در اثر فشار طولانی به ناحیه خاص ایجاد میشه و معمولاً علتش پوشیدن کفش های نامناسب هستن.

میخچه معمولاً دارای یه شکل خاص، منسجم و سفت هستش و در هنگام فشار بر روی محل بسیار دردناک میشه. میخچه می تونه سخت یا نرم باشد (در جایی که بین انگشتان پا که رطوبت وجود داره هم ایجاد میشه) و حتی حاوی رگ های خونی و یا رشته های عصبی باشه. میخچه های عمیق رو حتماً باید با جراحی خارج کرد.

کفش هایی که خیلی شُل هستن (سایزشون بزرگه)، میتونن به پاهای شما اجازه سُر خوردن و حرکت بدن، یا پاپوش هایی که فشار بیش از حدی رو بر روی قسمت خاصی از پا وارد میکنن (خیلی تنگ باشن)، محتمل ترین وضعیت برای ایجاد میخچه هستن.

مشکلات ناخن

تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن تنها به میخچه محدود نمیشه، بلکه مشکلات ناخن رو نیز به‌همراه داره. مکشلات ناختن و قارچ در بسیاری از جهان شایع هستن، به طوریکه حدود ۱۶ درصد از مردم هنوز تصور میکنن دچار نوعی قارچ پوستی شدن. اما این مشکل با وارد شدن ناخن به داخل گوشت پا میتونه خیلی دردناک و نارحت کننده باشه.

پوشیدن کفش تنگ، به طرفین انگشتان پا فشار میاره و باعث میشه ناخن داخل پوست نفوذ کرده و زخم ایجاد کنه. علاوه بر این، ناخن های پا رو لازمه در زمان مشخص کوتاه کنین تا کمترین مزاحمت رو ایجاد کنن.

علاوه بر این، زخم حاصله از نفوذ ناخن به پوست باعث ایجاد قارچ میشن که در تغییر رنگ، شکنندگی ناخن و عوارض دیگه مؤثر هستن. حتی زمان که جوراب به پا میکنین، رطوبت و عرق کردن پا میتونه باعث گسترش بیشتر قارچ ها به نواحی دیگه پا بشه. این مورد حتی برای بانوان میتونه به کاهش اعتماد به نفسشون بشه.

پای ورزشکار

پای ورزشکار (Athlete’s Foot) توسط یک درماتوفیت ایجاد میشه، یه گونه قارچی هستش که روی پوست زندگی میکنه. این مشکل باعث خارش شدید، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست میشه که بیشتر ناشی از عدم قابلیت تنفس در کفش هستش (سوراخ هایی روی کفش به تهویه و عدم عرق کردن پا کمک میکنن).

پای ورزشکار در مناطق مرطوب و عرق کرده پا، خصوصاً بین انگشتان و گودی پا تأثیر میزاره. این وضعیت، تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن را به خوبی نشون میده. بهداشت مناسب پا و استفاده از کرم ضد قارچ باعث میشه این مشکل به کلی برطرف بشه. همچنین خرید کفش با قابلیت تنفس نیز به عدم شکل گیری پای ورزشکار کمک میکنه.

پرسش و پاسخ

کفش نامناسب چه تأثیری بر پا و بدن داره؟

کفش غیر استاندارد باعث التهاب، درد، میخچه، قارچ پوستی، فرو رفتن ناخن در پوست و بسیاری از مشکلات دیگه میشه.

کدوم مدل از کفش ها بیشتری تأثیر منفی رو برای بدن دارن؟

کفش های پاشنه بلند، صندل، بالت فلت و هر مدلی ک حداقل پشتیبانی از گودی و انگشتان پا رو داشته باشه.

برای کاهش تأثیر کفش بر سلامت پا و بدن باید چه کفشی بپوشیم؟

بهترین کفش های موجود در بازار برای فروش، مدل های ورزشی و طبی هستن که بیشتر حمایت رو از پا و بدن میکنن.

تاثیر بلند مدت کفش بر سلامت پا و بدن - شهرام طب

تاثیر بلند مدت کفش بر سلامت پا و بدن

اشتباه در انتخاب یک جفت کفش میتونه باعث آسیب دائمی بدن بشه و مشکلات ناشی از اون رو برای همیشه ماندگار کنه. این مشکلات اغلب شامل موارد زیر هستن:

صافی کف پا

صاف بدن کف پا اصطلاحیه که به پاها با قوس کم یا بدون قوس اطلاق میشه. در حالت عادی، کف پای همه افراد به میزان مشخصی دارای قوس جهت راحت در راه رفتن هستش. صافی کف پا زمانی رخ میده که تاندون آشیل و عضلات پشت ساق تنگ و سفت میشن.

فشار طولانی مدت پاهایی که دچار صافی هستن ممکن است باعث آسیب و درد مداوم در ناحیه کف پا بشه. تنش و استرس اغلب متأثر از کفش های نامناسب هستش. این مشکل را میشه با پوشیدن کفش مخصوص (برا افراد با سافی کف پا) تاحدودی بسیاری برطرف کرد.

همچنین در افرادی که قوس کف پاهای اونا کوتاه هستش، کفش نامناسب باعث میشه قوس به پایین امده و در طولانی مدت کف پای شخص به طور کامل صاف بشه. کفش مناسب باید بتونه وضعیت قوس پا را به خوبی پشتیبانی و حمایت کنه.

کمر درد

تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن به یه مورد مهم دیگه هم مربوط میشه. در حقیقت، تعدادی از مشکلات احتمالی که ناشی از پوشیدن کفش های نامناسب هستش، اغلب به کمر درد مربوط میشن.

کفش نامناسب باعث تشدید فشار به عضلات اطراف ستون فقرات شده و منجر به تغییر در فرم بدن فرد میشه (در زمان راه رفتن فرد به شکل خمیده راه میره). همچنین، فشرده سازی دیسک بین مهره ای کمری میتونه منجر به کمردرد بشه.

تا جایی که امکان داره از پوشیدن کفش پاشنه دار خودداری کنین، زیرا این کفش ها وضعیت صحیح ستون فقرات رو رو تغییر میدن و باعث میشن بدن از تراز اصلی خودش خارج بشه. تا میتونین از کفش پاشنه برای ساعاتی کوتاه استفاده کنین (فقط برای مهمانی و عروسی و مجالس چند ساعته) و بلعکس از کفش های ورزشی و طبی به طور مداوم بهره ببرین.

درد مفاصل

کفش هایی که پشتیبانی کافی را ندارن، در نهایت میتونن باعث ایجاد انواع مشکلات مفصلی مانند آرتروز و همچنین درد زانو بشن. وقتی پاشنه هنگام راه رفتن روی زمین قرار میگیره، زانوها مجبور هستن بیشتر خم شده تا جایگزین کاهش جذب شوک در پاها بشن. در نتیجه عضلات جلوی ران باید به کار گرفته میشن تا به فرد اجازه بدن وضعیت بدنی خودش رو در حد تعادل نگه داره.

کفش گشاد همچنین میتونه منجر به ناهنجاری به نام انحراف شست پا یا بیرون زندگی استخوان در اطراف مفاصل پا بشه. تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن حتی در تنفس و صوت افرا دنیز تأثیر میازه. محققان بعد از کلی آزمایش گفتن که: «پوشیدن کفش غیر استاندارد در تمام طول روز میتونه منجر به کاهش تنفس و صدمه به سیستم صوتی جنجره بشه!»

تأثیر انواع مدل های مختلف کفش بر سلامت پا و بدن

تأثیر انواع مدل های مختلف کفش بر سلامت پا و بدن - شهرام طب

مجلات مُد مجموعه ای از کفش های زنانه شیک پاشنه دار و ظریف رو تحسین میکنن، اما پزشکان اغلب با شور و شوق کمتری به این مدل کفش ها نگاه میکنن. اما بیایید ببینیم چه مدل های کفش باعث میشن سلامت پاها و بدن ما به خطر بیافتن:

کفش پاشه بلند

کفش پاشنه بلند بدون شک زیبا و جذابه، اما ارتفاع پاشنه باعث میشه وزن بدن به قسمت پنج پا بیفته و باعث عدم حفظ تعادل و در نتیجه پا درد و کمر درد بشه. هر یک سانتی متری که به پاشنه کفش اضافه میکنین، فشار ناشی از وزن بدن به پنجه پا، ۵ درصد افزایش پیدا میکنه. با این حال، کفش لژدار و کفش پاشنه پهن چند درجه از کفش پاشنه نازک بهتر و راحت تر هستن.

خطرات: فشار خون بالا، پیچدگی در مچ پا، شکستگی پا، سفت شدن اعصب، برآمدگی و شست چمبری (انگشتی که قوز داره)

کفش بالت فلت

این کفش ها دارای چندین نکته مثبت و منفی برای سلامت پا و بدن هستن. از آنجا که کفش بالت فلت انعطاف پذیر هستش، ماهیچه ها رو بشتر درگیر میکنه که باعث تقویت عضلات ساق پا میشه. این یه مزیت خوب محصوب میشه، از طرف دیگر، تخت بودن کف این کفش باعث میشه پشتیبانی کافی برای گودی پا و همچنین شرایط جذب شوک از سمت زمین را نداشته باشه. همچنین به دلیل نازک بودن زیره بالت فلت، جسم خارجی میتونه کفش این کفش رو سوراخ کنه.

خطرات: التهاب، تاندونیت، درد پاشنه، شکستگی تنشی استخوان و آسیب های دیگر

کفش صندل

نامطلوب بودن تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن رو میشه در مدل های صندل مشاهده کرد. این کفش به دلیل استفاده از چند بَند نازک و کم بودن پوشش روییش، در فصول گرم سال استفاده میشه. صندل از قوس پا پشتیبانی نمیکنه و انگشتان و عضلات پا رو مجبور میکنه فشار مضاعفی را برای نگه داشتن کفش در داخل پا تحمل کنن.

خطرات: التهاب، تاندونیت، درد پاشنه پا، پیچ‌ خوردگی‌ و کشیدگی و صدمات دیگر

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تاثیر کفش نامناسب بر سلامت پا و بدن

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات در کوتاه مدت و دراز مدت، خوشبختانه راه های کاربردی زیادی وجود دارن. فقط باید در زمان خرید مراقب اون چیزی باشین که باعث میشه از پوشیدن کفش های خود نهایت لذت رو ببرین.

  • اطمینان حاصل کنین که جلوی کفش فضای کافی وجود داشته باشه تا انگشتان پا را آزادانه بتونن حرکت کنن. اگر قرار هستش کفش در این ناحیه خیلی تنگ باشه (از جلو و قسمت های جانبی کفش)، باید منتظر انواع و اقسام مشکلات پا باشین.
  • در حالت ایده آل کفش باید فیت پا باشه، نه کوچیک باشه و نه بزرگه. اما برای اطمینان بیشتر میتونین وقتی کفش رو به پا کردین، انگشت خود را از پشت داخل کفش کنین، اگر انگشتتان به ‌راحتی داخل رفت، کفش اندازه هستش.
  • پاشنه کفش باید در حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی متر باشه. برای حفظ تعادل و جبران هر گونه سفتی در عضلا که ممکنه در تاندون آشیل پا اتفاق بیفته این مورد ضروریه.
  • قسمت بالای کفش برای انعطاف پذیری بیشتر، دوام و راحتی باید از مواد طبیعی ساخته بشه. این قسمت همان جاییه که پا از پنجه به‌ راحتی خم میشه.
  • وجود بالشتک های نرم در داخل کفش برای راحتی بیشتر کاربر و کاهش شوک هنگام برخورد پاشنه پا با زمین، ضروری هستش. همچنین داخل کف باید دارای برجستگی باشه تا گودی پا رو به طور کامل پُر کنه.
  • در زمان خرید، برای تست نرم بودن میتونین کفش رو خم کنین و بپیچانین تا ببینین کفش تا چه اندازه منعطف بوده و سریعاً به حالت اولیه خودش بر میگرده.
  • برای هر فعالیتی نیاز به کفش مخصوص دارین، مثلاً برای پیاده روی، دویدن، بدنسازی، تردمیل، تنیس و دیگر تمرین ها و ورزش ها باید به دنبال کفش های ویژه باشین.
  • بهترین کفش های بازار «مدل های ورزشی و طبی» هستن. این محصولات حداکثر میزان راحتی و پشتیبانی از پا رو فراهم میکنن.

کلام آخر

به نظر من ایده خوبیه که کفش هایی رو انتخاب کنین که بتونین با اونا در تمام طول روز سَر کنین و عاشقانه دوسشون داشته باشین. در غیر این صورت اون کفش ها به چیزهایی غیر قابل استفاده تبدیل میشن که فقط پول شما رو هدر دادن! در انتخاب کفش دقت زیادی کنین، زیرا اکنون به خوبی میدونین که تاثیر کفش بر سلامت پا و بدن تا چه اندازه زیاده. با انتخاب کفش مناسب، نه تنها از پاهای خود بهتر مراقبت خواهید کرد، بلکه کاری میکنین که بیشتر فعالیت داشته باشین و از سبک زندگی متفاوت خودتون نهایت لذت رو ببرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *